Szerveződnek a sztrájkbizottságok, novemberre összeomlik az oktatás.
Fenntarthatatlan ez az oktatási rendszer és a kormány oktatáspolitikája, a tanárok már az országos sztrájkot készítik elő. Miért butítja le az embereket a kormány? – erről beszélt Hiller István, az MSZP oktatáspolitikusa hétfőn az ATV Egyenes beszéd című műsorában.

Ha a kormány a Magyar Közoktatás Napjáig november közepéig nem teljesíti a követelése- ket, akkor a Pedagógusok Szakszervezete először tüntetést, ha ez sem elég, 2020 januárjára országos sztrájkot szervez. Elsősorban béremelést és a munkaterhek csökkentését követelik a pedagógusok. Két hónapja van tehát a kormánynak, hogy a tüntetésig megtegye a szüksé- ges lépéseket, utána másfél hónapja, hogy drasztikus intézkedésekkel megelőzze az országos sztrájkot. Hiller István szerint a szakszervezet bejelentése világos bizonyítéka annak, hogy
„az ún. köznevelési törvénnyel létrehozott rendszer, a központosítás, az államosítás megbukott. Nem jó a diákoknak, nem jó a pedagógusoknak, nem szolgálja az ország érdekét, (…) de nem a hatalom érdeke ellen való. (…) Ők ugyanis nem lebutításban gondolkodnak, hanem abban, hogy a saját elveiket hogyan lehet a legfiatalabbak fejébe ültetni, úgy, hogy ez a lehető legtermészetesebb legyen.”
Hiller szerint a bukás abból is egyértelműen látszik, hogy számos kormánypárti képviselő illetve polgármester saját bevallása szerint nem abba a rendszerbe adja gyermekét tanulni, amit egyébként maguk működtetnek, hanem – például Miskolcon vagy Debrecenben – tandíjas közoktatást hoztak létre, ahol milliós a tandíj.
Az ellenzéki politikus állítja, a kormány mostani oktatáspolitikája más területeken is tarthatatlan: közel 100.000 fiatal továbbtanulását lehetetlenítik el azzal, hogy elvették az egyetemeken a 0. év lehetőségét. „A közoktatás nem biztosítja a gyermekek, a diákok számára a középfokú nyelvvizsga szint elérését” – mondta Hiller István.
Arra a kérdésre, hogy mi a célja a kormánynak azzal, hogy drasztikusan rontja az oktatás színvonalát, a szocialista politikus a következőképpen világította meg a problémát:
„Pontosan tudják a következményét, hogy évfolyamonként 18-20.000 hallgatóval lesz kevesebb a magyar egyetemeken. Nem akarják, hogy a lehető legtöbb magyar diáknak diplomája legyen! A mi kormányunk utolsó tanévében, a 2009-2010-es tanévben, a magyar felsőoktatás hallgatói létszáma 370.331 volt. A mostani tanévben már 23%-kkal kevesebb”
– szemléltette az elszomorító helyzetet számokkal Hiller.
Az MSZP oktatási szakpolitikusa ezután arról beszélt, hogy a fennálló helyzethez képest mi lenne az általános ideális oktatási kép Magyarországon:
„A magyar felsőoktatás infrastruktúrája 350-380.000 diáknak tud megfelelő módon tudást, oktatást nyújtani. Ha végigfuttatjuk az előző adatsort felmenő rendszerben, 5 év alatt, akkor ez durván egy 250.000-es számot mutat. Ez már a működésképte- lenség határa, vagy pedig az az elképzelésük, hogy azok a diákok, akik felsőoktatásba készültek, már eleve ne oda menjenek. Próbálják őket a szakképzésbe terelni.”
Hiller szerint a közoktatásnál már csak egy szféra van a magyar oktatáson belül, ami még rosszabb helyzetben van, és ez a szakképzés. A „technikumi” rendszerről az oktatáspolitikus lesújtó véleménnyel volt: „Egy, az 1980-es években még létező rendszernek valamiféle modernizált változatát akarják elhozni, csak ez a 3. kísérlet 2011 óta. Vannak jó néhányan okos, bátor fiatalok, akik a saját sorsukat látva, önmagukért meg a még fiatalabbakért kiállnak, [mondván] hogy ez a szisztéma itt valóban nem szolgálja az ország érdekét. (…) Ez a köznevelési törvény és az a rendszer, amit felállítottak, bukásra van ítélve!” – tette hozzá.
Zárásként kérdésre visszatérve a nyelvvizsgához, Hiller az MSZP korábbi és sokkal jobb rendszeréről beszélt. „A 0. évfolyam rendszerében 2009-ben volt az első évfolyam, ahol 10.000-en már végeztek, és szereztek felső- vagy középfokú nyelvvizsgát! A 2. évben még ment: az 20.000! Ezt eltörölték. Azóta eltelt 8 tanév, az plusz 80.000 idegen nyelvtudással rendelkező fiatal, akiknek ez a probléma nem lett volna. Nem hoztak helyette semmit! Egy ún. diplomamentő programot hoztak, (…) de az is megbukott. Nincs nyelvi stratégiájuk. Mi a 2014-es programba beírtuk, hogy uniós támogatással külföldre vigyük legalább negyed évre a középiskolásokat tanulni!” – mondta el Hiller István az MSZP oktatáspolitikusa.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.