„Organikusan drágul a Közlekedési Múzeum” (Liget Projekt a HVG-nek)
Mielőtt folytatnánk a Kazinczy 36 Oktatási és Kulturális Központ furának tűnő létének boncolgatását, jöjjön egy sokkoló grafikon és pár sor megint a Városligetről. Mert – hogy hogy nem – mostanra kiderült, hogy 250 milliárdra, azaz az eredeti összeg 35-szörösére nőtt a Liget beépítésének költsége. És az állítólagos zöldterület-felújítás a beton beépítés 10 %-át sem éri el. (A kép forrása: Ligetvédők kibeszélő csoportja, Bardóczi Sándor)
Igazság szerint a Liget-projekt megértéséhez bőven elég lenne csak a fenti grafikon szorgos tanulmányozása, de azért – biztos, ami biztos – itt van még két írás is. Csakhogy csöppet könnyebb legyen eligazodni ebben az alternatív valóságban:
1. A megaprojektek Oscar-díját kaphatja meg a budapesti Liget-projekt – 444 – … rögtön feltűnik, hogy a városligeti fejlesztés nem abban a kategóriában van, ahol az ember erede- tileg keresné. Így nem „a legjobb városrehabilitációs” (BEST URBAN REGENERATION), sem a legjobb „zöld innovációs” (GREEN INNOVATION BUILDING), sem a legjobb „felújítás” (REFURBISHED) projektek között találni, hanem a „megaprojektek” egyikeként szerepel. Ez pedig teljes mértékben ellentmond azzal, ahogy a kormányzat súlyos közpénzmilliárdokból a projektet tálalja a nyilvánosságnak. Hiszen a nemzetközi zsűri sem azért díjazta a projektet, amit állít róla a központi kommunikáció, amikor szimplán parkfelújításról beszél. Itt bizony a több száz tonna betont díjazták a Liget-projektnél.
Fantasztikus dolog lenne, ha egyszer Cannesba erre az ingatlanfejlesztői díjra nem a legjobb jövőbeli megaprojekt kategóriában kerülnénk be, hanem mondjuk a „Best Refurbished Building” kategóriában. Az ugyanis azt jelentené, hogy a pusztuló ipari vagy egyéb építészeti örökségünk egy-egy darabját állítottuk kiemelkedő minőségben a kultúra szolgálatába, és nem azt, hogy beépítettünk egy közparkot. Elég kétes dicsőség egy jelentős közparkban megaprojektbe fogni. Ez a megalománia talán-talán gyógyítható, de az bizonyos, hogy betegség… (via Bardóczi Sándor)
2. És itt van még pár sor Közlekedési Múzeumról. Amely most épp „organikusan drágul”. Mert itt is elszálltak a költségek, de illetékesék közölték, ez normális, mindenütt így megy Európában. Persze, már nem felújításról, hanem totális bontásról és egy új, több szempont- ból vitatott múzeum építéséről van szó – írja a HVG. Tessék elolvasni ezt is, aztán feltenni a kérdést:
Nem kellene erről is egy budapesti népszavazás?
Még mielőtt a Városliget elveszíti Liget jellegét.
***
A Liget-projekt problémás részleteiről már több alkalommal beszámoltunk. Megmutattuk, miért nem igaz, hogy nőne a teljes értékű zöldfelület; bemutattuk, hogy sehol Európában nem építenek új Közlekedési Múzeumot meglévő közparkban; megnéztük a Liget fáit, és megírtuk, miért átverés a faátültetés. A Városligetben jelenleg már nem áll a Közlekedési Múzeum régi épülete, és lebontották a Hungexpót is, a tervek szerint azért, hogy tavasszal megkezdődhessenek az építkezések. Ez tehát most remek alkalom lenne a kétszáz milliárd forintos Liget-projekt leállítására, és ennek az összegnek a töredékéért meg lehetne lépni a park felújítását – ezzel majdnem vissza lehetne állítani a park kétszázéves történelmi állapotát. (444.hu)
(Forrás: A mi Erzsébetvárosunk blog)
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.